Vliegindustrie betaalt slechts 30 procent van de eigen maatschappelijke kosten

Boeing 747-400 – KLM PH-CKB – Buitenveldertbaan – EHAM/AMS – Schiphol – NL” by Frans Berkelaar is licensed under CC BY-ND 2.0

Op vliegen wordt veel te weinig belasting betaald. Slechts 30 procent van alle externe en maatschappelijke kosten wordt doorbelast, 70 procent krijgt de vervuilende sector cadeau. Van het principe ‘de vervuiler betaalt’ is in de luchtvaart geen sprake.

Dit blijkt uit het nieuwe rapport ‘De prijs van een vliegreis‘ dat werd opgesteld door onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur.

“De belastingen en heffingen die in Nederland gelden voor de luchtvaart zijn onvoldoende om de externe en maatschappelijke kosten te dekken die worden veroorzaakt door de sector”, aldus het rapport.

[…]

Verhouding bij verre vliegreizen nog schever
Vooral voor lange vluchten worden veel te weinig maatschappelijke kosten doorberekend aan de reiziger. Voor een reis naar bijvoorbeeld Los Angeles of Toronto komt slechts 9 tot 12 procent van de kosten op conto van de consument. De rest, het tienvoudige, wordt opgehoest door de belastingbetaler.

[…]

Auto, bus en trein betalen wél
De oneerlijke kostenverdeling is in diep contrast met de verdeling die geldt voor andere vormen van transport, zoals de auto, de bus of de trein. Automobilisten betalen wél volledig voor de externe en infrastructuurkosten, onder meer via brandstofaccijnzen en voertuigbelastingen. Afgezien van de infrastructurele kosten betalen treinreizigers zelfs meer dan 100 procent van de maatschappelijke kosten van dit type vervoer.