Steeds meer ‘wrapped’ apps, maar die zijn wel in strijd met de privacyregels
Altijd al willen weten wie jou heeft geblokkeerd op Instagram? Of hoeveel video’s je hebt bekeken op TikTok? Zogenoemde ‘wrapped apps’ claimen dit allemaal te kunnen. Die verzamelen data van sociale media en maken een overzicht van het aantal volgers, het aantal likes en de best bekeken verhalen en posts uit bijvoorbeeld een heel jaar. Maar het delen van data daarover is vaak niet zonder gevolgen.
Wrapped apps
Wrapped apps verzamelen gegevens en maken op basis daarvan een overzicht. De bedrijven achter die apps vragen om data, daardoor kunnen ze nagaan welke berichten worden gedeeld op een account, of bijvoorbeeld welke accounts er worden gevolgd. In sommige gevallen zijn ook de locatie, de gebruikersnaam en het wachtwoord bekend.
Om de data te mogen inzien moeten bedrijven toestemming vragen. Dat gebeurt vaak bij het downloaden van een app, omdat de gebruiker dan akkoord gaat met de privacyvoorwaarden.
De wrapped apps wekken zorgen bij socialmedia-experts, omdat veel mensen niet door hebben dat ze gegevens afstaan. Bovendien doen veel bedrijven alsof ze onderdeel zijn van de grote socialemediaplatformen, terwijl dat niet zo is.