Fietssnelwegen winnen aan terrein, vooral in Brabant

<a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fietssnelweg_F35_at_Go_Planet.jpg">See page for author</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5">CC BY-SA 2.5</a>, via Wikimedia Commons
See page for author, CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons

Het gaat goed met de doorfietsroutes, ofwel fietssnelwegen in Nederland. Het afgelopen jaar is er 146 kilometer bijgekomen. En dat zorgt ervoor dat steeds meer mensen de auto verruilen voor een fiets. Niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de filedruk in het land.

Niet elke regio krijgt er even snel fietssnelwegen bij. “Het is regionaal heel verschillend hoeveel prioriteit aan de doorfietsroutes wordt gegeven”, zegt Saskia Zwiers van Tour de Force, het samenwerkingsverband dat zich inzet voor ‘een sterker fietsbeleid’.

De langste route is momenteel de 21 kilometer lange fietssnelweg tussen Wateringen en Schiedam. En uit een onderzoek van de ANWB kwam de F35 tussen Hengelo (O) en Enschede als beste uit de bus.

741 kilometer

Snelfietsroutes zijn doorgaande fietsroutes met zo min mogelijk obstakels, zodat mensen zo snel en makkelijk mogelijk van A naar B kunnen komen.

TER ILLUSTRATIE: Het RijnWaalpad is een snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. De route is op 3 juli 2015 geopend. Fietsers kunnen met het Rijnwaalpad makkelijk en veilig van Arnhem en Nijmegen fietsen (en andersom). Beeld ©sjoerddebruin Provincie Gelderland CC BY 3.0 Video op Youtube.com