Leven zonder auto? Kan prima, zeggen deze mensen die hun wagen hebben weggedaan
Vervoer
De kosten, de milieubelasting: er zijn verschillende redenen om de auto de deur uit te doen. Maar zeker als je in een stad woont, kan het best, ervaren bewust autolozen. Al leidt het wel tot veel georganiseer en soms meewarige blikken.
Rogier Bruin (47) uit Den Helder maakt er een sport van om grote spullen op zijn fiets te vervoeren, laatst nog een ladder die hij bij de bouwmarkt had gekocht. „Je arm wordt lam, maar dan is het even pauzeren, van kant wisselen en weer verder.”
Tien jaar geleden deed Bruin, marineofficier, VVD-raadslid en sinds kort ook kandidaat-Kamerlid, zijn auto weg. Hij ging destijds dagelijks met de trein naar zijn werk in Amsterdam en in zijn woonplaats deed hij vrijwel alles op de fiets. „Het kan hier flink waaien, maar ook dan voelt fietsen veel lekkerder dan in de auto zitten. Die stond gewoon weg te roesten voor de deur”, vertelt Bruin aan de telefoon, terwijl hij in een flink tempo op de loopband onder zijn stabureau loopt. Op thuiswerkdagen legt hij zo’n 25 kilometer per dag af, zegt hij.
Met zijn autoloze jubileum scoorde Bruin onlangs een bescheiden hit op netwerkplatform LinkedIn. De meeste mensen reageerden positief op zijn post over het leven zonder auto. Onder hen ook veertigers en vijftigers die dezelfde keuze hebben gemaakt of dat van plan zijn. Terwijl het autobezit juist onder deze groep traditioneel het hoogst is, zoals blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). In deze leeftijdscategorie hebben pakweg zes op de tien Nederlanders een auto.
Volgens het KiM heeft 26 procent van de Nederlandse huishoudens geen auto. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt door een andere rekenmethode op ruim 30 procent. Onder die ‘autolozen’ zijn veel jonge mensen en senioren. Het overgrote deel heeft volgens het KiM-onderzoek geen auto om financiële of gezondheidsredenen.
Ongeveer 6 procent van de Nederlandse huishoudens zou best een auto kunnen betalen, maar kiest er nadrukkelijk voor geen auto te hebben. De motieven verschillen: meer bewegen, het milieu ontzien, geld besparen.
[…]
De bewust autolozen – of autovrijen, zoals het KiM hen typeert – zetten veel andere vervoermiddelen in: elektrische fiets, vouwfiets, OV-fiets, treinen, belbussen, deelauto’s, huurauto’s en leenauto’s.
Bestuursadviseur Mark Luijten (50) is van plan een abonnement te nemen op het deelvervoernetwerk in zijn woonplaats Nijmegen. Daar zijn elektrische bakfietsen te huur, voor als je het niet ziet zitten om met ladders op de fiets te balanceren. Luijten heeft nog wel een auto, maar experimenteert nu met ritten per openbaar vervoer die hem voorheen vrijwel ondoenlijk leken. Zo moest hij onlangs voor werk op een adres langs de snelweg in Zeist zijn. De rit met de trein en daarna een OV-fiets vond hij een openbaring. „Ik was twintig minuten langer onderweg dan met de auto, maar de reis leverde me drie kwartier extra werktijd in de trein op en twintig minuten beweging met een heerlijk tochtje door bosgebied. Een jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen, dan telt elk uur dat je kunt werken.”
Hij heeft lang getwijfeld, maar wil de auto nu echt wegdoen. „De acties van Extinction Rebellion hebben me aan het denken gezet. Mijn eigen gebruik van fossiele brandstoffen beperken is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. Maar ik wil toch mijn verantwoordelijkheid nemen.”
[…]
BESPAREN: HOEVEEL SCHEELT HET ZONDER AUTO?
De auto wegdoen en voor alternatieve vervoermiddelen kiezen kan een aardige besparing opleveren. Hoeveel ongeveer kun je berekenen op de website van Milieu Centraal (‘Duurzame alternatieven voor de auto’).
Heb je bijvoorbeeld een middelgrote benzineauto en rijd je ongeveer 12.000 kilometer per jaar, dan ben je daar volgens Milieu Centraal 460 euro per maand kwijt. Vervang je de auto voor een mix van fiets, trein en elektrische deelauto, dan ben je 370 euro per maand kwijt. Gebruik je alleen nog openbaar vervoer, dan kost dat gemiddeld 340 euro per maand. De goedkoopste optie is de fiets in combinatie met de supersnelle speed pedelec, wat 120 euro per maand kost. De CO2-uitstoot loopt nog veel rapper terug.