Vervoerssector en belangenclubs willen meer subsidie voor verduurzaming
De overheid moet veel meer geld uittrekken voor verduurzaming van vervoer. Die oproep komt van de Mobiliteitsalliantie, een verbond van bedrijven en organisaties uit de vervoerssector. Daarin zitten zowel openbaarvervoerbedrijven als belangenclubs voor automobilisten en autoverkopers.
In het Klimaatfonds van de Rijksoverheid zit 35 miljard euro om Nederland te verduurzamen met allerlei subsidies. Voor het overgrote deel van dat geld is al een bestemming gevonden. Maar volgens de Mobiliteitsalliantie gaat maar 1,7 procent van het geld naar het verduurzamen van mobiliteit, terwijl de sector 18 procent van de vermindering van CO2-uitstoot voor zijn rekening moet nemen.
‘Draagvlak neemt af’
“Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Dat moet wel betaalbaar blijven”, zegt Marga de Jager, voorzitter van zowel de ANWB als de Mobiliteitsalliantie. “Als de verduurzaming van mobiliteit vrijwel volledig voor rekening van burgers en bedrijven komt, zal het draagvlak daarvoor snel afnemen.”
De alliantie wil bijvoorbeeld meer geld voor het openbaar vervoer. “De sector wordt geconfronteerd met hoge energieprijzen, inflatie en tegenvallende reizigersaantallen. Daardoor lopen de kosten voor reizigers op en staat het aanbod onder druk.”
De alliantie stelt dat het openbaar vervoer in een neerwaartse spiraal dreigt te komen, terwijl het “een belangrijk onderdeel is van de aanpak van klimaatproblemen”.
Wie zitten er in de Mobiliteitsalliantie?
De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 26 bedrijven en organisaties: Keolis, GVB, EBS, FEHAC, Koninklijk Nederlands Vervoer, HTM, Qbuzz, NKC, MKB-Infra, Transport & Logistiek Nederland, RAI Vereniging, RET, Fietsersbond, Transdev, VNA, ANWB, KNAC, NS, Arriva, Rover, Vereniging Zakelijke Rijders, BOVAG, Bouwend Nederland, OV-NL, Schiphol en Wandelnet.