Strijd om internationale treinreizen losgebarsten in Arnhem

Intercity Express (ICE) train, Frankfurt (Main) Hbf, Hesse” by David McKelvey is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

De strijd om Arnhem Centraal als hotspot voor internationaal treinverkeer is losgebarsten. Na FlixTrain wil ook vervoersmaatschappij QBuzz een internationale treinverbinding naar Berlijn, die mogelijk liefst zeven maal per dag Arnhem aandoet.

Dit artikel is afkomstig uit de Gelderlander. Elke dag verschijnt een selectie van de beste artikelen uit de kranten en tijdschriften op NU.nl. Daar lees je hier meer over.

Dat blijkt uit gegevens van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Tot afgelopen week konden vervoermaatschappijen zich inschrijven bij de ACM voor grensoverschrijdende treinverbindingen. Een gevolg van nieuwe Europese regels, waarin staat dat ook andere organisaties dan de NS in de toekomst de gelegenheid moeten krijgen om gebruik te maken van het hoofdspoornet.

Kleine speler op de markt

Dat Qbuzz zich mengt in de strijd om internationale treinverbindingen, is een verrassing. De in 2008 opgerichte vervoersmaatschappij is een kleine speler op de markt en exploiteert nu vooral bus- en tramlijnen in Utrecht, Zuid-Holland, Drenthe en Groningen. Met ingang van januari 2027 wil de vervoerder echter de grens over met treinverbindingen vanuit Amsterdam naar Parijs en Berlijn.

Bij dat laatste tracé is Arnhem bij het ACM aangemeld als tussenstop. Het gaat om een frequente verbinding die de Gelderse stad liefst zeven maal per dag aandoet. Wie instapt in Arnhem, moet vierenhalf uur later arriveren op Berlijn Centraal.

Qbuzz krijgt daarvoor 200 miljoen euro investeringsgeld van het Italiaanse moederbedrijf FS Groep, waarmee de vervoerder onder meer wagons van Frecciarossa – een luxueuze Italiaanse hogesnelheidstrein – wil kopen.

[…]

Meer treinen en betere service

Volgens Maurice Niesten, voorzitter van de Vereniging voor Innovatief Euregionaal Railvervoer, is meer concurrentie op het spoor ‘in principe alleen maar toe te juichen’. Volgens hem heeft Qbuzz de afgelopen jaren ook een prima reputatie opgebouwd. “Meer concurrentie zorgt daarnaast voor meer treinen en betere service. Dat zagen we bijvoorbeeld de afgelopen jaren ook al op de Maaslijn, tussen Nijmegen en Roermond.”

Tegelijkertijd houdt hij een kleine slag om de arm: “Gevaar is dat partijen zich te goedkoop inschrijven en hun beloften uiteindelijk niet waar kunnen maken. Dat blijft afwachten.”

Van prijsvechter tot luxueuze hogesnelheidstrein: deze partijen mengen zich in de strijd

Het vertrouwde gezicht

De ICE, onderweg van Amsterdam naar Frankfurt. Foto: Dijkstra bv

De Nederlandse Spoorwegen is tot nog toe monopolist op het internationale spoor. De NS werkt nauw samen met de Deutsche Bahn en ÖBB, de grote vervoersmaatschappijen in respectievelijk Duitsland en Oostenrijk. De NS rijdt naar Frankfurt en Basel met Duitse treinstellen van de hogesnelheidstrein ICE. Wie lang van tevoren boekt, is goedkoop uit. Een ticket op de dag zelf is aanzienlijk duurder.

De prijsvechter

De FlixTrain. Foto: FlixTrain

In Duitsland heeft FlixTrain al aardige voet tussen de deur en exploiteert daar meerdere langeafstandstrajecten. Een treinkaartje van Berlijn naar Hamburg – wat qua afstand vergelijkbaar is van Groningen naar Maastricht – begint al vanaf 7,99 euro. Keerzijde: het materieel is soms sterk verouderd. FlixTrain heeft echter aangegeven fors te willen investeren in nieuwe treinstellen.

De uitdager

Een treinstel van Qbuzz op archiefbeeld in Dordrecht. Foto: Rinie Boon

Qbuzz is nog geen grote naam, maar dat zou zomaar eens kunnen veranderen. Opvallend is dat de kleine vervoersmaatschappij gebruik wil maken van wagons van Frecciarossa, een Italiaanse hogesnelheidstrein die behalve in eigen land ook in Spanje en Frankrijk worden ingezet. Een mooi plan maar ook erg ambitieus, stelt Maurice Niesten: “Kijk naar naar de Fyra (hogesnelheidstrein die slechts 40 dagen reed tussen Schiphol en Antwerpen, SF.). Ik hoop dat ze hun verwachtingen qua materiaal waar kunnen maken.”

Frecciarossa high-speed trains, Milano Centrale railway station, Lombardy” by David McKelvey is licensed under CC BY-NC-ND 2.0