RET werkt aan abonnement voor metro, fiets, scooter én deelauto
Het Rotterdamse vervoersbedrijf kampt met tekorten, mede omdat mensen meer thuiswerken en minder vaak voor de tram en de metro kiezen. De abonnementen van de RET zijn nog gemaakt voor dagelijks gebruik, met bijbehorende prijzen. Daardoor haken reizigers af, zegt onderzoeker Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit. Hij pleit voor flexibele abonnementen.
Die komen eraan, laat een woordvoerder van het ov-bedrijf weten. Voor bedrijven bestaat-ie zelfs al. En voor particulieren, zegt hij, is een functie in de RET-app in de maak waarmee reizigers zelf hun deelvervoer kunnen reserveren en na gebruik ook afrekenen. Het gaat dan om deelauto’s, -fietsen en auto’s die de RET in combinatie met het gebruik van de tram, metro of bus afrekent. ,,We zien het als een mooie aanvulling op het openbaar vervoer”, zegt de woordvoerder van het Rotterdamse vervoerbedrijf.
Wanneer de nieuwe app beschikbaar is, zegt de RET nog niet te weten.