Inflatie nog niet voorbij: met vertraging worden ook kleding en brood nu duurder
De inflatie is met 6,1 procent lang niet zo hoog als afgelopen najaar, maar de prijzen zijn in mei wel weer harder gestegen dan in de maanden ervoor. En wie z’n kassabonnetjes van nu vergelijkt met die van een jaar geleden, valt direct op dat heel gewone dingen, zoals brood en kleding, hardnekkig in prijs blijven stijgen. Een inflatie-effect in slow motion, verklaren economen.
Het volkorenbrood dat in mei vorig jaar nog een euro kostte, gaat nu voor een kleine 1,20 euro over de toonbank, blijkt uit een duik in de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag naar buiten bracht. Zelf bakken dan maar? De prijs van een zak meel is de afgelopen twaalf maanden nog sneller gestegen.
[…]
Ook kleding heeft last van een vertraagd inflatie-effect, maar dat is wellicht bijna voorbij, zegt Gerarda Westerhuis, retaileconoom bij ABN Amro. Toch blijft het lastig voor wie de broekriem moet aanhalen: aan de pantalon die je vorig jaar nog voor 100 euro meekreeg, hangt nu een prijskaartje van 118 euro. Dameskleding is 15 procent duurder geworden, aldus het CBS – en ook dat is een jaarrecord.
Uitverkoop
Dat de prijzen in het voorjaar harder stijgen dan in de rest van het jaar is iets van alle tijden, weet Westerhuis. ,,In juli en augustus is de uitverkoop, daarna komt er weer een nieuwe collectie met de bijbehorende prijsstijgingen, daarna is de winteruitverkoop, enzovoorts.”
Maar ook zonder dat seizoenspatroon is er een stijgende trend. Dat je die nu pas goed ziet, komt door de manier waarop de sector werkt: de kleding die nu in de rekken hangt, is een halfjaar geleden ingekocht. ,,Als de inkoopprijzen eind vorig jaar hoog lagen, zie je dat nu dus terug”, verklaart Westerhuis.
Wachten dus maar op de uitverkoop? De CBS-cijfers geven absoluut hoop: vorig jaar juni werd herenkleding 1,1 procent goedkoper, en dameskleding zelfs 3,2 procent.