Waarom Milieudefensie de CO2-uitstoot van Unilever op de korrel neemt
Opnieuw hebben milieuactivisten een grote multinational in het vizier. Dit keer levensmiddelengigant Unilever, de maker van Omo-wasmiddel en Magnum-ijsjes. Milieudefensie eist dat Unilever beter zijn best doet om de CO2-uitstoot te verlagen. Want, stelt de milieuorganisatie: die is twee keer zo hoog als Unilever doet voorkomen.
Eerder nam Milieudefensie al Ahold (van Albert Heijn) en ING op de korrel op hun aandeelhoudersvergadering. Als de bedrijven niet snel duurzamer worden, dan dreigt Milieudefensie naar de rechter te stappen. Zoals het eerder al, met succes, deed bij Shell.
We leggen in 5 vragen en antwoorden uit wat ze willen bereiken.
Stoot Unilever veel CO2 uit?
Nou en of. Unilever is een gigantisch bedrijf dat miljoenen producten maakt. Je kent ze van de Omo-wasmiddelen, Dove-deodorant, Hellmann’s mayonaise en Knorr-soepen. Unilever zelf zegt dat het 32 megaton CO2 per jaar uitstoot. Dat is ongeveer evenveel als 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens in een jaar. Maar volgens Milieudefensie is de uitstoot van Unilever het dubbele, namelijk 61 megaton CO2. Want Milieudefensie vindt dat je alle uitstoot moet meerekenen: van de leveranciers en boeren tot de consumenten die de producten gebruiken.
En waar zit die uitstoot dan in?
De meeste uitstoot ontstaat door de ingrediënten die nodig zijn om alle producten te maken. Voor het roomijs van Magnums heb je bijvoorbeeld melk nodig, en bij de productie van melk komen veel broeikasgassen vrij via de poep van koeien. Ingrediënten zorgen volgens Unilever voor 49 procent van zijn totale uitstoot.
Alle producten moeten vervoerd worden van de fabrieken naar de winkels. Dat is goed voor 15 procent van de uitstoot. En dan zijn er nog de verpakkingen. Shampoo van Dove en olijfolie van Bertolli zitten in plastic flessen, die zijn gemaakt van olie. De productie van alle verpakkingen is goed voor 12 procent van de uitstoot. En als laatste is er nog de energie die nodig is om de fabrieken draaiend te houden.
[….]
Maar dat vindt Milieudefensie dat niet voldoende?
Nee. Volgens Milieudefensie goochelt Unilever met cijfers. Leuk dat Unilever zijn fabrieken duurzamer maakt en de verwarming lager zet, maar het grootste deel van de CO2-uitstoot rekent Unilever niet mee, vindt Milieudefensie. Dat is namelijk de uitstoot die ontstaat door het gebruik van de Unileverproducten. Denk bijvoorbeeld aan de berg plastic afval die overblijft als klanten hun shampoofles leeg hebben. Of de energie die de wasmachine verbruikt tijdens het wassen met Omo.
Eerder stelde Milieudefensie Shell al verantwoordelijk voor de uitstoot van zijn klanten. Shell betoogde dat het bedrijf alleen maar olie oppompte, en dat het niet verantwoordelijk kon worden gehouden voor de automobilisten die het in hun tank gooien. Maar de rechter vindt dat Shell wél verantwoordelijk is voor de uitstoot van zijn product, nadat ze het hebben verkocht.
En nu?
Milieudefensie heeft 29 bedrijven op de korrel. De milieuclub gaat bij hun aandeelhoudersvergaderingen langs en vraagt daar naar meer details over de klimaatplannen. Daarna beslist Milieudefensie of het een van die bedrijven opnieuw voor de rechter sleept. Een rechterlijke uitspraak kan verregaande gevolgen hebben, dat hebben we gezien bij Shell. Het oliebedrijf moet sneller verduurzamen in Nederland, wat het bedrijf veel geld kost.