Supermarkten nog steeds de fout in met kassabon: ‘Onacceptabel’
Supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus gaan nog steeds de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten. De Consumentenbond stelt, na nieuw onderzoek, dat voor het derde jaar op rij is gebleken dat er veel misgaat bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend.
De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen blijkt aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.
De organisatie stelde het onderwerp al eerder aan de orde en sprak er ook met de supermarkten over, maar beloftes van beterschap hebben niet geholpen. De bond noemt het ‘onacceptabel en beslist onrechtmatig’ en zegt de supermarkten aansprakelijk te stellen voor de foute prijzen aan de kassa’s.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt dat de bond de supermarkten gesommeerd heeft te stoppen met hun onrechtmatig handelen en dat de problemen voor 30 juni opgelost moeten zijn. Als het nodig is, zo zegt ze, ‘schromen we een juridische procedure niet’.
De Consumentenbond controleerde per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over acht filialen in verschillende steden.