Marginaal duurdere kerosine kan leiden tot miljarden euro’s minder klimaatimpact
Een extra stap in de productie van kerosine kan de klimaat- en gezondheidseffecten van de luchtvaart met miljarden euro’s per jaar terugbrengen. Maar die stap kost de vliegindustrie 0,05 tot 0,8 cent per liter extra en ‘dus’ gebeurt het niet.Tweet
Dit blijkt uit een onderzoek van CE Delft dat naar nu blijkt vorig jaar al werd gepubliceerd. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van vliegtuigfabrikant Airbus en beoogde een maatschappelijke kosten-baten analyse op te leveren over de inzet van de marginaal duurdere brandstof.
CE Delft rekent de effecten door voor kerosine die op drie verschillende manieren wordt nabehandeld. De goedkoopste methode kost slechts 0,05 cent extra per liter, maar levert op jaarbasis al 6 miljard euro aan besparingen op, vooral als gevolg van de lagere impact op het klimaat. Daarnaast wordt voor 73 miljoen euro aan luchtvervuiling voorkomen.
Als bijkomend voordeel van de zogenaamde hydro treatment van de kerosine stijgt de verbrandingswaarde waardoor met minder kerosine verder kan worden gevlogen. Alleen dit effect levert al genoeg besparing op om de hogere literprijs terug te verdienen.
[…]
Waarom niet?
Als de hogere brandstofpijs wordt gecompenseerd door het lagere kerosineverbruik, waarom schakelt de vliegindustrie dan niet over op de minder vuile kerosine? Dat is waarschijnlijk te wijten aan de kosten van noodzakelijke aanpassingen van de motoren en de verwachte hogere onderhoudskosten. Volgens CE Delft kan dit de efficiency-winst op bedrijfsniveau teniet doen.
Dat het gebruik van minder vuile kerosine desondanks leidt tot miljarden euro’s minder aan negatieve klimaateffecten en luchtverontreiniging, is niet van belang voor het huishoudboekje van de vliegfirma’s – deze kosten hoeven zij niet op te hoesten en ze houden er dan ook geen rekening mee.
Laat de vervuiler betalen
Deze gang van zaken illustreren perfect de werkelijke duurzame ambities van de vliegindustrie. Hoewel er miljarden aan sociaal-maatschappelijke kosten kan worden bespaard door enkele honderdste centen extra te betalen voor een liter kerosine, gebeurt het niet omdat deze kosten geëxternaliseerd zijn – ze worden afgewenteld op de samenleving.
Het versneld afschaffen van de gratis CO2-rechten van de vliegindustrie kan een einde maken aan dergelijke praktijken. Als de sector de aangerichte milieu- en klimaatschade wél moet betalen, is het zo afgelopen met de inzet van de meest vervuilende kerosine-variant. Het eenvoudige rekensommetje van CE Delft toont dat glashard aan.