Consumentenbond gaat fabrikanten en supermarkten aanspreken op krimpflatie
Dat veel supermarktproducten in het afgelopen jaar duurder zijn geworden, zal weinig mensen zijn ontgaan. Maar de Consumentenbond vraagt aandacht voor een geniepigere ontwikkeling: verpakkingen met minder inhoud, maar die nog steeds even duur of zelfs duurder zijn. Bij het meldpunt van de Consumentenbond kwamen binnen enkele maanden ruim 900 meldingen binnen over zulke krimpflatie. De bond vroeg daarop aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om in te grijpen.
De Consumentenbond vermoedde dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk, maar na bestudering van de casussen concludeert de ACM dat dat in de meeste gevallen niet zo is. ‘We zien dat dit een probleem is, en begrijpen heel goed dat het voor de consument vervelend is’, reageert ACM-woordvoerder Saskia Bierling. ‘Maar het is sterk afhankelijk van de omstandigheden van elk individueel geval of het ook een wetsovertreding is.’
Bierling legt uit: ‘Stel je koopt voor twee euro een pak koekjes, waar er normaal gesproken twintig in zitten. Maar ineens zitten er nog maar achttien stuks in, maar blijft de prijs hetzelfde. Dan maakt het uit of ik dat pak voor de eerste keer koop, of dat ik elke week zo’n pak koekjes koop. In dat laatste geval mag je ervan uitgaan dat er twintig koekjes in het pak zitten, maar in het eerste niet. Dus er zijn omstandigheden waarin iets wat normaal gesproken niet misleidend is, dat ineens wel is. De vraag is: welke informatie heeft de consument nodig om een goede beslissing te maken?’