Impact luchtvaart op Natura 2000-gebieden ruim vijf keer hoger dan voorgespiegeld
De stikstofdepositie op beschermde Natura 2000-gebieden is ruim vijf keer groter dan door het ministerie van Infrastructuur wordt voorgespiegeld. Dit blijkt uit een recente wetenschappelijke publicatie van de TU Delft in Science of the Total Environment.Tweet
Het grote verschil tussen praktijk en berekening ontstaat doordat het ministerie de uitstoot van het vliegverkeer boven de 900 meter niet wil meerekenen, in strijd met Europese regels. Het verschil is in de praktijk nóg groter, omdat de depositie vanaf 25 kilometer afstand van Schiphol evenmin wordt meegerekend. Juist in het geval van bewegende stikstofbronnen (zoals vliegtuigen) is het belangrijk die wel mee te nemen.
Het onderzoek van de TU Delft bevestigt opnieuw dat in ons land alles in het werk wordt gesteld om de vliegindustrie uit de wind te houden als het gaat om de aangerichte milieuschade.
Eerder werd al duidelijk dat minstens 90 procent van de uitstoot wordt weggerekend, nu blijkt dat dit ook geldt voor 80 procent van de depositie – het neerslaan van de schadelijke stoffen op natuurgebieden die volgens Europese afspraken juist hersteld dienen te worden.
[…]
Natuurvergunning onbestaanbaar
Deze wetenschappelijke conclusies staan haaks op het huidige beleid, waarbij de regering met rekentrucs alle uitstoot en depositie boven de 900 meter vlieghoogte en verderweg dan 25 kilometer van een vliegveld niet toerekent aan de vliegindustrie, maar indeelt bij de categorie ‘buitenland’.
Met deze nieuwe kennis is het onbestaanbaar dat minister Christianne van der Wal (Natuur & Stikstof) de natuurvergunningen voor de vliegvelden verleent. Wel toekennen betekent automatisch het verder beschadigen van kwetsbare natuurgebieden, in veel ernstiger mate dan nu wordt voorgespiegeld. De regels hierover zijn duidelijk, de minister weet dat en de rechter ook.