De onvergunde stikstofuitstoot door de luchtvaart was het afgelopen jaar een hot topic op SchipholWatch. Artikelen over die uitstoot en de rechtsongelijkheid tussen de vliegindustrie en de boeren bereikten honderdduizenden lezers.Tweet
De top 10 van 2002:
- TU Delft: ’70 procent stikstofdepositie luchtvaart niet meegeteld’
- Ministerie eist stikstofruimte van boeren op voor Schiphol
- Lichtpuntje voor de boeren: landkaart geeft vals beeld stikstofreducties
- Wob-verzoek bevestigt: Polderbaan illegaal, Schiphol sjoemelt met stikstof
- Schiphol mag PFOS blijven lozen omdat slootwater toch al is vervuild
- CBS: Stikstofuitstoot luchtvaart tien keer groter dan Tata
- Luchtruimherziening op ramkoers met stikstofbeleid, groei ten koste van boeren
- Opkopen boerenbedrijven voor Schiphol wel degelijk op de agenda, zelfs bij Rutte
- Oproep: dien bezwaar in tegen extra Schiphol-herrie
- Bizarre ontdekking: heel Schiphol al sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf
In het komende jaar zal de rechter een steeds belangrijker rol gaan spelen in het dossier luchtvaart. In maart start de zaak tegen het ministerie van Infrastructuur om onze onwillige overheid ertoe te dwingen de mensenrechten te beschermen tegen de herrie en vervuiling door de luchtvaart.
Het komend jaar zal meerdere malen naar de rechter worden gestapt vanwege onrechtmatigheden in de nog te verlenen stikstofvergunningen voor de Nederlandse vliegvelden.
Verwacht mag worden dat het Openbaar Ministerie met nieuws komt over het strafrechtelijk onderzoek naar onder meer ambtenaren van I&W die foute geluids- en uitstootberekeningen gebruikten om Lelystad Airport geopend te krijgen.
Mogelijk start Milieudefensie juridische vervolgacties naar aanleiding van het zwaarbevochten vonnis tegen Shell, waarbij de oliegigant door de rechter werd gedwongen de CO2-uitstoot van zichzelf en van klanten als KLM fors te reduceren.