fire on a gas stove for cooking in the kitchen
Photo by KWON JUNHO on Unsplash

Energiebedrijf Oxxio heeft een fout gemaakt met de energietarieven van 55.000 klanten. Het bedrijf dat onder Eneco valt, erkent zowel te hoge als te lage tarieven te hebben doorberekend. Alle klanten krijgen het ten onrechte in rekening gebrachte bedrag terug, zegt Eneco tegen Nieuwsuur.

Het gaat om huishoudens die een contract hebben bij Oxxio, een energieleverancier die valt onder Eneco. Contracten die tussen mei en september afliepen en die voor de eerste keer verlengd werden, zouden geen tariefswijziging krijgen. Maar door een fout is dat toch gebeurd.

[…]

Eneco zegt de gang van zaken te betreuren en beklemtoont dat er absoluut geen sprake is van opzet. Een woordvoerder zegt dat de fout nooit had mogen gebeuren en dat niet precies duidelijk is hoe de fout kon ontstaan.

Het energiebedrijf gaat de ten onrechte in rekening gebrachte bedragen terugbetalen. “Daar hebben we nog even tijd voor nodig”, zegt de woordvoerder. Alle gedupeerde klanten ontvangen een brief en de energieleverancier gaat de onterechte verhoging ook melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).