Als stemacteur ben ik al twintig jaar actief in de reclamewereld. Ik heb mijn stem geleend aan onder meer Jumbo, Delta Lloyd en Praxis. De laatste jaren ben ik selectiever geworden in de merken waar ik me aan wil verbinden. Want behalve dat ik reclames inspreek, maak ik me ook zorgen over de toekomst van mijn dochters van vier en zeven.
Ik vind dat de politiek te weinig haast maakt met het klimaatbeleid. Daarom voer ik actie, zoals begin deze maand op Schiphol. Met een paar honderd anderen hebben we privéjets aan de grond gehouden, omdat we denken dat het goed is als er minder gevlogen gaat worden.
Naast mijn reclamewerk ben ik acteur. Voor een rol in een televisieserie vloog ik drie jaar geleden naar Spanje. Op sociale media wordt me inconsequent gedrag verweten, omdat ik demonstreer tegen luchtvaartvervuiling, terwijl ik zelf in een vliegtuig heb gezeten. Dat klopt. Ik ben inconsequent. En verre van perfect. Maar dat heeft me er niet van weerhouden om te besluiten iets te doen.
Reclamemakers zijn erin gespecialiseerd om ons ervan te overtuigen dat het leven incompleet is, zolang we niet een product of dienst aanschaffen waarvan we een dag eerder nog geen benul hadden dat we het nodig hadden. En daarin zijn ze buitengewoon bedreven. Een jaar geleden is het verbod op gokreclames in ons land opgeheven. Sindsdien is het aantal gokverslaafden dat zich heeft gemeld bij verslavingsklinieken verdubbeld. Het gaat vooral om de groep van 18 tot 35 jaar, met schulden van tienduizenden euro’s.