Nieuwe oeververbinding Er is veel kritiek op de keuze van het Rotterdamse stadsbestuur voor een brug tussen Feijenoord en Kralingen. Natuur moet verdwijnen, herrie dreigt en er zijn zorgen over de veiligheid van de scheepvaart. Waarom is niet gekozen voor een tunnel?
Vanuit zijn strandstoel tuurt Juul Annink (52) naar zijn twee vishengels in de Nieuwe Maas. Hij vist op witvis. „Gisteren heb ik een blauwneus gevangen, maar er zit ook paling en snoekbaars in het water.” Annink is deze middag de enige, maar in de zomer is het druk op het strookje zand aan de rand van De Esch. Bij vloed verdwijnt het strandje onder het water van de Nieuwe Maas. Als het aan het stadsbestuur ligt wijkt het strandje – op Google aangeduid als Costa del Nieuwe Maas – voor altijd.
Precies hier, langs de Nesserdijk op de noordoever, staat de nieuwe stadsbrug ingetekend. Niet alleen moet het strandje plaatsmaken, ook een deel van het daarachter gelegen natuurpark Polder De Esch zou moeten worden afgegraven (80 tot 175 meter). Bewoner Anne Hanon, lid van de Kerngroep Oeververbinding, komt er bijna dagelijks. „Het is heel klein, maar het is een groen pareltje.”
Hier huist de ijsvogel, bonte specht, bosuil en bever, staat bij de ingang van het natuurgebiedje. Achter een wand van wilgentenen dobbert een koppel zwanen in het water. Hanon: „Onbegrijpelijk. Midden in de klimaatcrisis wil de gemeente deze groene plek vernietigen.”
Een nieuwe oversteek om Noord en Zuid ook in het oosten van de stad te verbinden is hard nodig, vindt de gemeente. Ook om meer huizen te kunnen bouwen. Zonder brug of tunnel kunnen er 10.000 woningen gebouwd worden aan de oostkant, mét zijn dat er 35.000. Door de beoogde verbinding kunnen bovendien nog eens maximaal 35.000 woningen extra worden gebouwd in de binnenstad, Rijnhaven en Merwe-Vierhavens. Die zit ’m in het oplossen van knelpunten in de bereikbaarheid. Dit moet verbeteren door de brug te voorzien van een tramspoor, fietspad, voetpad en ‘autoluwe’ rijbaan.
LEES MEER OP NRC